تبلیغات

در زمان رؤیت محل حضور ماه بسیار تمیز بود

هلال در روز رؤیت شد

رصدگران: علی ابراهیمی سراجی، محسن فشارکی، محمدطاها احمدخانی و داود عظیمی

مهمان: آقای حسین ایزد نماینده سازمان جغرافیایی و آقای جیرودی (نگهبان دکل مخابراتی) و 3 نفر مستندساز از صدا و سیما

نوع ابزار مورد استفاده: تلسکوپ شکستی 120 میلیمتر با پایه Pro EQ6 و هدایت از طریق نرم افزار استاری نایت، دو دستگاه تئودولیت مکانیکی  دیجیتال

توضيحات:

با توجه به اهمیت رؤیت هلال روزگاهی شوال و تأکیدات جناب مهندس رستمی مبنی بر اهمیت رؤیت هلال روزگاهی رمضان برای کسب تجربه در رؤیت روزگاهی شوال، بر آن شدیم تا منطقه ای مناسب را برای ثبت این دو هلال و جابجایی چند رکورد مهم انتخاب نماییم. پس بایستی امکاناتی همه جانبه برای استقرار 2 روزه را در این منطقه مهیا می ساختیم. با تحقیق بر روی کوهپایه های البرز و جمیع شرایط جوی به این نتیجه رسیدیم که به علت عبور جبهه هوایی از شمال کشور بهترین مناطقی که شرایط جوی در آن بسیار مناسب باشد در میان دامنه های البرز است. زیرا به علت عبور ماه از بخش جنوبی آسمان قرارگیری در جنوب البرز باعث ورود ماه به غبار می شود. با این که گزینه های محتملی از جمله قله دماوند پیش روی ما بود ولی دسترسی به این نقطه که فقط با هلیکوپتر امکانپذیر بود کار رؤیت را بسیار مشکل می ساخت. بنابراین با تلاش دوست خوبم آقای فشارکی برنامه ریزی لازم را برای ارتفاعات دیزین انجام دادیم. ایشان با هماهنگی و مساعدت سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، حمل و نقل به منطقه را به همراه دو دستگاه تئودولیت فراهم کردند. از طرف دیگر مرکز نجوم شهر ری که بخش ستاد استهلال استان تهران در آن نقطه متمرکز است، یک دستگاه تلسکوپ شکستی 120 میلیمتر اسکای واچر را به همراه برخی لوازم جانبی و یک باتری 12 ولت در اختیار ما قرار دادند. باشگاه نجوم برج میلاد نیز پایه و مقر EQ6 و یک باتری 12 ولت در اختیار ما قرار داد و گروه در شام گاه دوشنبه 14 مرداد به منطقه اعزام شد.

لازم به توضیح است که به علت بیمه نکردن ابزار توسط ستاد استهلال، یک تلسکوپ 16 اینچ دابسونی متعلق به برج میلاد به ما داده نشد. در حالی که برای استقرار و تأمین انرژی گروه نیاز به مواد غذایی و رفت و آمدهایی داشتیم متأسفانه تنخواه مورد نیاز کم بود.

پس از گذر از مسیر پر پیچ و خم جاده دیزین هنگام سحر به دکل مخابراتی رسیدیم. ولی متأسفانه ستاد استهلال برای استقرار در دکل مخابراتی هیچ گونه هماهنگی انجام نداده بود. با رسیدن به دکل مخابراتی به دلیل عدم هماهنگی ما را راه ندادند. فقط فردی از افرادی که قبلاً در این دکل ما را برای استهلال شوال 1428 دیده بود بنده را شناخت و با اصرارم مبنی بر قطبی کردن تلسکوپ اجازه داد تا ابزارها را پیش از طلوع آفتاب نصب و قطبی کنیم. صبح هنگام زمانی که مأمور بازرسی برای تعویض شیفت وارد دکل شدند علی رغم منع قانونی باز با مساعدت ایشان در محوطه ماندیم تا هماهنگی های لازم صورت بگیرد. البته این هماهنگی که توسط ستاد استهلال استان تهران صورت گرفت تا عصر طول کشید به طوری که در طی روز بچه ها برای در امان ماندن از گزش آفتاب درون چادر گرما را تحمل می کردند.

پس از استقرار و قطبی کردن تلسکوپ سریعاً با الاین 3 ستاره به سمت مشتری رفتیم و پس از یافتن آن به سمت نسر واقع رفتیم که خطا گرفتیم. چون کابل اتصال به همراه نداشتیم تلسکوپ را با هندکنترلر هدایت می کردیم. با برگشت به سمت مشتری تصمیم گرفتیم تا عطارد، مریخ، رجل الجبار، ابط الجوزا، دبران و شباهنگ را به وسط کادر بیاوریم تا از میزان دقت الاین مطلع شویم. دقت کار بسیار فوق العاده شده بود و تمام اجرام به وسط چشمی می آمدند. در افق صبح گاهی و محلی که خورشید طلوع می کرد کوه کلوم بستک با ارتفاع 4200 متر قرار داشت و حدود 10 درجه از افق بسته بود. پس از انتظاری طولانی و در حالی که ماه به بالای کوه آمده بود به سمتش رفتیم. نور خورشید رفته رفته زیاد می شد و سیاره مشتری که مات و مریخ که کم سو بودند با فیلتر خاکستری بهترین کنتراست لازم را می دادند. با این همه هر چه تلاش کردیم  هلال دیده نشد. تصمیم گرفتیم که از هلال عکاسی و پردازش کنیم. در حین پردازش احساس خستگی شدید و نخوابیدن در شب قبل باعث شد تا در چادر به خواب بروم. ساعت 9 صبح آقای احمدخانی مرا بیدار کردند و خبر از رؤیت هلال دادند. آقای فشارکی نیز بلافاصله هلال را دیدند ولی هر چه تلاش کردم این قدر چشمانم خسته و خواب آلود بود که نتوانستم هلال را ببینم. چشمی 25 میلمتر پلوسل که چندین هلال مهم و  حتی روزگاهی را دیده بودیم چاره ساز شده بود. هلال تا ساعت 9:30 سه بار دیگر توسط آقای احمدخانی دیده شد و هربار که پشت تلسکوپ قرار می گرفتم به علت خواب آلودگی موفق به مشاهده هلال نمی شدم. پس از این ساعت دیگر هلال دیده نشد و ما پس از استراحت و تجدید قوا کار رصد را آغاز کردیم تا بلکه رکورد هلال در روز را ترقی ببخشیم. سیاره مریخ را بچه ها با تلسکوپ به سختی می دیدند. از حدود ساعت 12 ابرهای پراکنده به آسمان هجوم می آوردند و شرایط نامساعدتر می شد و سرانجام با رصد سیاره زهره کار رویت روزگاهی رمضان را به پایان رساندیم.

لازم به توضیح است که دوست گرامی آقای احمدخانی موفق در هلال روزگاهی رمضان به ثبت رکورد جدایی زاویه ای 8 در و 55 دقیقه ی قوسی شدند. با توجه به این که بنده در چند رصد مختلف با ایشان بوده ام به نظرم به علت سال ها تجربه استهلال دقتی عالی و چشمان تیزبینی در اختیار دارند.

از عصر نیز گروهی مستندساز از صدا و سیما به جمع ما اضافه شدند و تا شب مشغول ضبط و فیلم برداری از کارمان بودند و با توجه به رویت روزگاهی رمضان امیدها برای رویت هلال روزگاهی شوال افزایش یافته است.

19 مرداد 1392

افق از لحاظ وجود غبار و سایر موانع رصد

در زمان رؤیت محل حضور ماه بسیار تمیز و آسمان آبی بود

هلال در روز رؤیت شد

رصدگران: مهندس سیدمحسن قاضی میرسعید، حجت الاسلام حاج آقا قلمکاریان اصفهانی، علی ابراهیمی سراجی، محمدطاها احمدخانی و امین گرجی

مهمان: آقای حسین ایزد نماینده سازمان جغرافیایی، 3 مستند ساز از صدا و سیما، آقای دژکامه نویسنده کتاب نجوم محاسباتی به همراه پسرشان و دو خبرنگار دیگر

نوع ابزار مورد استفاده: تلسکوپ شکستی 120 میلیمتر با پایه Pro EQ6 و هدایت از طریق نرم افزار استاری نایت، دو دستگاه تئودولیت مکانیکی  و دیجیتال

توضيحات تكميلي: 2 عدد لپ تاپ، چشمی های 1.25 اینچ 25 میلیمتر پلوسل و 12.5، 20 ویلیام اپتیک و چشمی 28 میلیمتر 2 اینچ ویلیام اپتیک 82 درجه، فیلترهای آبی، قرمز، زرد، خاکستری، مجموعه فیلترهای مریخ و فیلتر اکسیژن3، دوربین عکاسی کنون 500 دی، قطب نمای نظامی، تراز، رینگ اتصال دوربین به تلسکوپ، کما کاراکتر و 2 عدد باتری 12 ولت، کابل اتصال به برق به میزان 40 متر،  فیلترهای 1.25 و 2 اینچ پلورای و کابل اتصال و سریال پورت لپ تاپ به تلسکوپ

توضيحات:

با توجه به موفقیت هلال روزگاهی رمضان و شباهتی که هلال در شام گاه و زمان هم ارتفاعی داشت تصمیم گرفتیم تا با تجهیزکردن گروه، هلال را با دقت بیشتری دنبال نماییم. بنابراین با همگاهنگی و مساعدت دوست خوبم آقای محسن فشارکی و آقای شکیبایی سرپرست کمیته استهلال سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح بودجه لازم برای خرید فیلتر و کابل از روز قبل فراهم شد. البته آقای فشارکی و عظمیمی برای اجرای یک عملیات مهیج برای رویت هلال توسط هلیکوپتر قرار شد تا به کمپ 4200 متری دماوند بروند و به همین دلیل از ما جدا شدند. بنا شد تا با هماهنگی با دوست گرامی آقای بهرنگ امین تفرشی-که همواره حامی چندساله ی رصدگان هلال بوده اند- کابل  سریال پورت برای اتصال نرم افزار به تلسکوپ را به همراه چشمی پلورایز 1.25 و 2 اینچ در از موسسه طبیعت آسمان شب در اختیار قرار بگیرد.

متأسفانه باطری تلسکوپ در شب قبل تمام شده بود و دوست گرامی آقای گرجی نیز با زحماتی زیاد و در حالی که با راهنمایی های بد ما مسیر را گم کردند به دکل مخابراتی رسیدند تا شارژر باتری را برایمان بی آورند. در طی فرصت باقیمانده تا طلوع آفتاب تصمیم گرفتیم تا شاژر را همزمان به باتری وصل کنیم و پس از الاین 3 ستاره به سمت مشتری رفتیم و پس از تنظیم روی آن به سمت عطارد و مریخ نیز رفتیم. در نهایت تلسکوپ با دقت بالایی که بار دیگر در شب قبل قطبی شده بود روی مشتری قرار گرفت و ساعتی را به همین شکل دنبال کرد. در ساعت 8:30 و زمانی که من برای بررسی به سمت تلسکوپ رفتم تصمیم گرفتم تا به سمت عطارد نشانه بروم که تلسکوپ در ابتدای راه از حرکت ایستاد و این مسئله نشان از اتمام شارژ باتری بود و متأسفانه تلسکوپ با آدابتور هدایت نمی شد. لذا مجبور شدم تا تلسکوپ را خاموش کنم تا باتری شارژ شود. در این مدت تصمیم گرفتم تا نرم افزار استاری نایت را بر روی سیستم آقای احمدخانی نصب کنم تا بار دیگر مانند هلال رمضان دچار مشکل اتصال کابل به تلسکوپ نشویم. حدود ساعت 12 مهندس قاضی میرسعید به رصدگاه رسیدند و ما تصمیم گرفتیم تا کار را آغاز کنیم. ابتدا پس از الاین 3 ستاره سعی کردیم با هندکنترلر تلسکوپ را هدایت کنیم. ولی سیاره زهره در فایندر پیدا نمی شد. باز هم سعی کردیم از طریق تئودولیت زهره را بیابیم که به علت ارتفاع بالا این امر باز هم ممکن نبود. در نهایت تنها راه حل را اتصال و هدایت از طریق نرم افزار استاری نایت می دیدیم. پس از راهنمایی های لازم توسط برادرم ولی ابراهیمی، آقای احمدخانی مشکل شناساندن پرت را حل کرد و تلسکوپ با فریادی از شادی و هیجان بلاخره توسط نرم افزار هدایت شد. تلسکوپ را به سمت خورشید بردیم و سپس سیاره زهره را نشانه رفتیم. تلسکوپ دقیق الاین نشد و دائماً خطایی 0.5 درجه ای را شاهد بودیم. سیاره مشتری را نیز یافتیم ولی با حرکت دادن لوله نتوانستیم به دقت موردنظر دست یابیم. در حین کار باطری بار دیگر تمام شد و در نهایت تصمیم گرفتیم از باتری دیگری که آورده بودیم استفاده کنیم و البته چندان از میزان شارژ آن اطلاعی نداشتیم. بار دیگر تلسکوپ را این بار بسیار دقیق تر با ساعت GPS الاین کردیم.

ابرهایی که به صورت پراکنده در بالای سرمان حضور داشتند با وزش شدید باد از بین می رفتند و نوید آسمانی صاف را می دادند.به علت شفافیت و میدان دید بسیار بالای چشمی 28 میلیمتر تصمیم گرفتیم از آن بهره ببریم. پس از تنظیم فوکوس دقیق و شباهت های چشمان افراد به سمت هلال رفتیم. در این حین آقای اصفهانیان از موسسه کبریا قم به جمع ما اضافه شدند. آقای قاضی میرسعید و حاج آقا اصفهانی مقداری بسیار جزئی فوکوس چشمانش با من و آقای احمدخانی فرق داشت. زمانی که به سمت هلال رفتیم آقای قاضی میرسعید و سپس بنده سعی کردیم با کشیدن پتو بر سرمان هلال را بیابیم. من با آن که از فیلتر 2 اینچ پولاریزه با تاریکی متغیر، استفاده کرده بودم ولی نور کماکان درون تصویر زیاد بود. تصمیم گرفتم تا با عینک دودی نیز امتحان کنم که تصویر بسیار بهتر شد. در نهایت آقای قاضی میرسعید که از عینک دودی بنفش رنگی نیز استفاده می کردند سعی کردند با این روش تست کنند. ایشان هلال را دیدند ولی برای اطمینان بیشتر از اپراتور درخواست کردند که هلال نرم افزار را بدون آن که به ایشان مطلبی بگویند به بالا و پایین جابه جا کند و چون در تلسکوپ به علت وجود عدسی این جابجایی برعکس بود ایشان  ساعت 17:20 مطمئن شدند که هلال را دیده اند. پس از ایشان آقای احمدخانی در ساعت 17:30 و بنده در ساعت 17:35 هلال را دیدیم. در ابتدا اگر در ساعت 9 تلسکوپ قرار می گرفتیم زاویه ساعتی هلال از حدود ساعت 4 تا 6 بود. البته من و آقای احمدخانی حدود 50 تا 53 درجه هلال را می دیدیم. حاج آقا اصفهانی هم چندباری با چشمی 28 و حتی چشمی تلسکوپ خودشان که فیلتر نداشت و چشمی 25 میلیمتر پلوسل مجهز به فیلتر خاکستری توانستند هلال را ببینند ولی چندان مطمئن نبودند. در ساعت 17:55، 18:10 دو بار دیگر مهندس میرسعید و در ساعت 18:15 باز هم بنده توانستیم هلال را ببینیم. و سپس حاج آقا اصفهانیان در حدود ساعت 18:30 هلال را دیدند. البته رویت در ساعت 18:45 یک بار توسط مهندس میرسعید و آقای احمدخانی صورت گرفت. پس از رویت پیش از غروب خورشید از سیاره زحل نیز عکاسی شد و آقای احمدخانی برای تست شارپنس آسمان چند ستاره از جمله قلب الاسد و سماک اعزل را درون میدان دید قرار دادند که توانستند به سختی آنها را مشاهده کنند.

پس از رویت اطلاعات کاملی به ستاد استهلال ارسال شد و آقایان موحدنژاد و بوژمهرانی مصاحبه مفصلی را از پشت تلفنی با رصدگران انجام دادند و به صورت دقیق و موشکافانه از اطلاعات رصد مطلع شدند. من قبلاً با ستاد استهلال گزارش تلفنی داشتم. ولی آن چه که برایم بسیار جالب است این است که وقتی مکالمه من با حاج آقا موحدنژاد قطع شد دیگر تماسی از ستاد استهلال گرفته نشد. حتی با آقای احمدخانی هیچ صحبتی انجام نشد. به هر حال این رصد اهمیت زیادی داشت و از ستاد استهلال انتظار بیشتری می رفت.

دستاورد دو روز رؤیت هلال بسیار ارزشمند بود. ثبت دو جدایی زاویه ای به میزان 8 درجه و 53 دقیقه و 8 درجه و 37 دقیقه و ثبت یک رکورد وداع تا دیدار بی نظیر بین هلال های روزگاهی به میزان 32 ساعت که توسط آقای محمدطاها احمدخانی به جای گذاشته شد که چون در یک نقطه­ی جغرافیایی و حتی با یک ابزار به دست آمده است تمام شرایط مذکور را دارد. امیدوارم در هیاهوی اعلام نشدن عیدفطر این 2 رصد و ارزش های آن بیش از پیش به چشم آید.

19 مرداد 1392

سمت ماه در لحظه‌ي غروب ماه

250.079 درجه

افق غربی از لحاظ وجود غبار و سایر موانع رصد

افق در محل غروب ماه 0.5 درجه کوه داشت و در بالای آن تا 3 درجه غبار سیاه و 5 درجه غبار غلیظ پوشیده شده بود.

هلال در شام گاه با چشم مسلح رویت شد

رصدگران: مهندس سید محسن قاضی میرسعید، محسن فشارکی، علی ابراهیمی سراجی، سارا توده زارع، محمدطاها احمدخانی، امین گرجی

مهمان: آقای خشایارفرد و خانم بورنگ از مسئولین اجرایی برج میلاد، خانم نعیمی پور مسئول باشگاه نجوم برج میلاد، سرور یوسفی، فرناز زهرایی، صبا عاصمی، علی مهدی زاده و چند نفر خبرنگار و مستندساز به نام های زهرا فرحزادی، سجاد انصاری، توحید عرب، حسین پورمحمدی، رسول ابراهیمی، سمیه ابراهیمی و حسین زهره وند

نوع ابزار مورد استفاده: تلسکوپ 10 اینچ نیوتونی با مقر EQ6  و تلسکوپ 102 سانتیمتر شکستی با مقر EQ6 برای رصد، استفاده از دو عدد چشمی 25 میلیمتر سوپر پلوسل و چشمی 35 میلیمتر 2 اینچ

توضيحات تكميلي: لپ تاپ و اتصال با نرم افزار starry night 6.2 به هر 2 تلسکوپ، قطب نمای نظامی و جی پی اس

توضيحات:

پس از رویت موفق هلال روزگاهی شوال تصمیم گرفتیم تا با هماهنگی مسئولین برج میلاد هلال شام گاهی شوال را در روز بعد در تراز 292 متری برنامه ریزی کنیم تا در صورت مساعدبودن هوا بتوانیم با چشم غیرمسلح آن را رویت نماییم. پس از استقرار، افق بسیار غبار آلود بود و تنها راه موفقیت استفاده از روش های سریع برای قطبی سازی و تنظیم دقیق ابزار بود. در فرصت کم تا غروب خورشید و با توجه به این نکته که شمال جغرافیایی را دقیقاً می دانستم تلسکوپ 10 اینچ را سریعاً تراز و با روش فایندر به سرعت به سمت شمال جغرافیایی هدایت کردم. پس از الاین 3 ستاره با اتصال به نرم افزار استاری نایت 6.2 کار بسیار راحت شد و با رفتن به سمت خورشید تلسکوپ تقریباً کالیبره شد. ولی چون تلسکوپ  دقیقاً قطبی نبود خطای جزئی را شاهد بودیم که برای رفع این مشکل مقداری پایه را با استفاه از سیاره زهره به سمت چپ و راست هدایت کردیم و خورشید هم در وسط کادر قرار گرفت. اکنون وقت رفتن به سمت ماه بود. ولی به علت غبار زیاد و مات بودن تصویر در تلسکوپ های نیوتنی امکان دیدن هلال ماه فراهم نشد. سریعاً همین روش ها را عیناً برای تلسکوپ شکستی 102 میلیمتر فراهم کردم. چون به نظرم هلال به علت عبور تمام طیف های نور در این گونه تلسکوپ ها بسیار شارپ تر است. در حین الاین، هلال در ساعت 19:44 توسط طاها احمدخانی در تلسکوپ 10 اینچ نیوتونی رویت شد و من هم یک دقیقه بعد هلال را درون همین تلسکوپ دیدم. سپس سایر عزیزان موفق به رویت این هلال شدند. مهندس میرسعید در تلاش بودند تا با ابزارهای ضعیف تری از جمله دوربین 80*20 و فایندر تلسکوپ هلال را رویت کنند که به علت غبار بالا هلال دیده نمی شد. هلال دقایقی بعد درون تلسکوپ شکستی نیز به دام افتاد و در نهایت با تهیه عکس از هلال، ماه درون غبار افق ناپدید شد.

در پایان بسیار خرسندم که کار گروهی در 3 روز رویت بسیار موفقیت آمیز بود و رکوردهای مهمی نیز از این رصدها به جای ماند که شیرینی و حلاوت آن از تلاش بی حد و حصر بعضی ها برای 30 روزه کردن ماه رمضان بسیار زیباتر و علمی تر بود. تجربه ای بسیار گران بها که به یاری خدا در هلال های آیند به کار خواهیم بست.